Framåtdriv och förhållningar

Idag ska jag åka till stallet och rida lite dressyr. Känns som att det är dags för det efter tre dagars lek och bus! 

Jag har hittat en av min mammas gamla dressyrböcker och där beskriver författaren hur man kan arbeta för att för en lydigare och mer lyhörd häst genom att arbeta i steg. Det är dom stegen jag ska arbeta efter idag och i framtiden!

Framåtdrivade hjälper:

Steg 1: Lyft på hakan och drag ihop skulderbladen. Andas in. Pressa fram bäckenet genom att använda kraften från magen.

Steg 2: Om hästen inte reagerar. Andas in och upprepa steg 1 samt lägg till skänklarna mjukt om hästens revben.

Steg 3: Om hästen fortfarande inte reagerar. Upprepa steg 1 och steg 2 och kicka därefter till med sporren för att väcka uppmärksamhet.

Steg 4: Om det fortfarande inte händer någonting. Upprepa alla ovanstående steg och använd spöet bestämt.

Förhållande hjälper:

Steg 1: Krama tygeln på samma sätt som man kramar en citronklyfta. Varje liten eftergift och tecken på lyhördhet hos hästen belönas med en eftergift. Dvs att man upphör att krama tygeln men är beredd att snabbt krama den igen.

Steg 2: Repetera steg 1 och vinkla samtidigt handleden bakåt, neråt. Om hästen gör motstånd - släpp efter och repetera steg 1 och 2.

Steg 3: Om, och bara om, hästen fortfarande gör motstånd. Repetera steg 1 och 2 samt använd först nu armar och axlar.

Viktigt att tänka på är att aldrig låsa sig i hästens mun och att alltid se till att hästen är väl framme för skänkeln innan den kan svara korrekt på tygelhjälperna!

Jag tror att om man använder sig konsekvent av dessa steg så kommer hjälperna att bli mindre och mindre märkbara och hästen mer och mer känslig. And that's how we like it! 


Anders Lindgren. Tävlingsryttare upp till os-nivå (!), instruktör och även författaren till boken som innehåller dessa steg!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0